Wzrost cen mandatów za wykroczenia drogowe w 2022 roku

Wzrost cen mandatów za wykroczenia drogowe w 2022 roku
Marka Xblitz, działająca od wielu lat w branży automotive, bacznie obserwuje zmiany zachodzące w polskim ustawodawstwie w zakresie prawa o ruchu drogowym. Od 1 stycznia 2022 roku wchodzi w życie nowelizacja ustawy, która zaostrza kary za wykroczenia drogowe. Przyszłość pokaże, czy to dobry krok. Jak wskazują badania — nie surowość, a nieuchronność kary jest najlepszym motywatorem do tego, aby zaniechać popełniania wykroczeń — w tym również tych drogowych. Co więcej, mandaty w Polsce należą obecnie do najniższych w Europie, dlatego nie sposób dziwić się ustawodawcy, który pragnie zrównać te kwoty do stawek europejskich. Pytanie tylko, czy ze wzrostem wysokości mandatów, podwyższeniu ulegną także pensje i czy Polaków będzie na tę zmianę stać.
Wraz ze wzrostem kwot mandatów, zmianom ulegną także punkty karne, które analogicznie jak w przypadku stawek – zostaną podwyższone. Łatwiej zatem będzie stracić prawo jazdy.
Prześledźmy zatem najważniejsze przepisy ustawy — co się zmieni?
– Maksymalny mandat za wykroczenie nałożony przez policjanta od 1 stycznia 2022 roku będzie wynosił 5.000 zł. Funkcjonariuszowi pozostawiono spory luz decyzyjny w kwestii wysokości kary, chociaż za niektóre wykroczenia wskazano minimalne stawki – np. minimum 1500 zł za wyprzedzanie na przejściu dla pieszych. Dziś mandat za wykroczenie drogowe wynosi maksymalnie 500 zł. Wprowadzona zmiana to aż dziesięciokrotny wzrost.
– Jeśli sprawa trafi do sądu – np. na skutek odmowy przyjęcia mandatu — sąd będzie mógł wymierzyć grzywnę w wysokości nawet do 30.000 zł. Dziś maksymalna stawka wynosi 5.000 zł.
Taryfikator mandatów
Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze wykroczenia oraz ich stawki — obecne i po nowelizacji.
Poniżej przedstawiamy także katalog najsurowszych wykroczeń z punktu widzenia ilości punktów karnych. Za te wykroczenia po 1 stycznia 2022 roku zostaniesz ukarany aż 15 punkami karnymi:
– nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych albo na nie wchodzącemu,
– naruszenie zakazu wyprzedzania na przejazdach rowerowych i bezpośrednio przed nimi,
– wyprzedzanie na przejściach dla pieszych i bezpośrednio przed nimi,
– przekroczenie dopuszczalnej prędkości powyżej 50 km/h poza obszarem zabudowanym,
– przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 50 km/h w obszarze zabudowanym,
– omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pieszym.
Przepisy póki co nie weszły w życie, dopiero ich stosowanie i praktyka zweryfikują sensowność wprowadzonej zmiany.
A Wy jak oceniacie nowelizację? Czy Waszym zdaniem zmiana przepisów wpłynie na poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach? Zapraszamy do komentowania 🙂

Xblitz