Nowa ustawa o pierwszeństwie pieszych – bezpieczniej z kamerą

Nowa ustawa o pierwszeństwie pieszych – bezpieczniej z kamerą

Od 1 czerwca 2021 obowiązywać nas będzie nowe prawo. Chodzi konkretnie o ruch drogowy, a bardziej szczegółowo – o pierwszeństwo pieszych na pasach. Ale jak to – zapytają niektórzy – przecież piesi mieli na pasach pierwszeństwo już od dawna, to, o jakiej nowelizacji przepisów mówimy? Z chęcią wyjaśnimy, i podpowiemy, w jakich jeszcze sytuacjach przyda Ci się własna kamera samochodowa.

Pierwszeństwo jeszcze PRZED pasami

Obowiązujące do 2020 przepisy mówiły, że pieszy ma pierwszeństwo przed pojazdem dopiero wtedy, gdy wejdzie na pasy. Od 1 czerwca 2021 piesi będą chronieni prawem pierwszeństwa jeszcze zanim na nie wejdą. Za zmianami dającymi pierwszeństwo pieszym zagłosowało ponad 90 % posłów i posłanek. I choć była obawa przed sytuacjami niebezpiecznymi, związanymi z nieuwagą pieszych przekonanych o swoim pierwszeństwie, do ustawy dołączono zapis o zakazie korzystania z telefonów komórkowych i urządzeń elektronicznych przy przechodzeniu przez jezdnię.

Pieszy wpatrzony w ekran telefonu  lub zasłuchany w muzykę często nie zwraca uwagi na otoczenie, a korzystanie z urządzeń elektronicznych utrudnia mu realną ocenę sytuacji. Dlatego też Sejm przyjął poprawkę Senatu mówiącą o zakazie korzystania z telefonów i urządzeń elektronicznych przy przechodzeniu przez ulicę. Pieszy złapany „na gorącym uczynku” zapłaci mandat od 50 do 150 zł. W ustawie nie jest niestety uregulowana kwestia używania zestawów głośnomówiących i słuchawkowych.

Pieszy został obłożony natomiast dodatkowym obowiązkiem – musi ustąpić pierwszeństwa tramwajom.

• Art. 13, ust. 1a: Pieszy znajdujący się na przejściu dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem. Pieszy oczekujący na możliwość wejścia na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, z wyjątkiem tramwaju.

• Art. 13, ust. 1b: Przed wejściem na przejście dla pieszych, pieszy jest obowiązany zatrzymać się i upewnić, czy kierujący pojazdem ustępuje mu pierwszeństwa.

• Art. 26, ust. 1: Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu, który znajduje się na przejściu dla pieszych lub oczekuje na możliwość wejścia na nie.

• Art. 26, ust. 1a: Kierujący tramwajem zbliżając się do przejścia dla pieszych jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu, który znajduje się na przejściu dla pieszych.

Nowelizacja przepisów obejmuje również zakaz jazdy „na zderzak” na drogach ekspresowych i autostradach. Wymagany odstęp między pojazdami ma być nie mniejszy niż połowa prędkości samochodu – jadąc 120 km/h musisz zachować odstęp 60 m.

Od czerwca zrównana zostanie także dopuszczalna prędkość w terenie zabudowanym zarówno w dzień, jak i w nocy: do 50 km/h.

Bez kamerki ani rusz – dowód na niewinność

Niestety wielu znawców tematu z branży motoryzacyjnej ocenia, że nowe prawo sprawi, że liczba wypadków na przejściach dla pieszych i w okolicach pasów wzrośnie, zamiast zmaleć. Zarówno piesi, jak i kierowcy powinni pamiętać o zasadzie ograniczonego zaufania, ale nie ma złudzeń, że niektórzy użytkownicy drogi i tak nowe przepisy będą mieli za nic.

Powstaje zatem pytanie: jak kierowca ma udowodnić brak swojej winy, intensywną rozmowę pieszego przez telefon, czy inne nieprzestrzeganie zasad bezpieczeństwa i nowych przepisów? Odpowiedź jest zaskakująco prosta: kamera samochodowa.

Stłuczki, kolizje, wypadki samochodowe to zjawisko częste na polskich drogach. Do tego dochodzi brawura niektórych kierowców, jazda na podwójnym gazie, piesi, którzy nie rozglądają się, wchodząc na jezdnię i nie używają odblasków więc ą praktycznie niewidoczni, zwłaszcza o zmroku lub w okresie jesienno-zimowym. To wszystko zarejestruje kamera, by zapewnić Ci materiał dowodowy w sądzie, na komisariacie lub w ubezpieczalni.

 

kamera samochodowa z diodami IR

Kamera – źródło prawdy

Niektórzy kierowcy nazywają wideorejestrator czarną skrzynką. To nie do końca prawda, choć są modele, które oprócz nagrywania w pętli, najwyższej rozdzielczości 4K mają także wbudowane moduły GPS, dzięki który zapisywana jest prędkość pojazdu – takie właśnie są kamery xblitz V3 Magnetic oraz xblitz Black 4K.

Kamera samochodowa to ważny świadek, którego zawsze masz pod ręką. W przypadku kolizji, stłuczki lub wypadku nie musisz pamiętać o tym, by zapisać numery rejestracyjne pojazdu, którego kierowca właśnie zbiegł z miejsca zdarzenia. Ważne jednak, żebyś wybrał kamerę, która ma rozdzielczość minimum Full HD, bo tylko na takim nagraniu odczytasz szczegóły rejestracji a Twoje  nagranie będzie płynne, dzięki czemu zarejestrowane będzie całe zdarzenie, łącznie z sytuacjami bezpośrednio poprzedzającymi wypadek czy stłuczkę.

 

kamera samochodowa go se

Kamera samochodowa najlepszym przyjacielem każdego kierowcy

Wszyscy kierowcy wiedza, że czasem dochodzi do kolizji, której przebieg jest trudny do wyjaśnienia i jednoznacznego orzekania o winie. To chyba najważniejszy powód, dla którego większość kierowców wyposaża swoje auta w wideorejestrator. Nagranie z kamery to niezbity dowód na to co się wydarzyło i kto ostatecznie zawinił.

By jednak takie nagranie mogło być uznane za dowód, powinno cechować się odpowiednią czytelnością obrazu. Warto więc wybrać kamerę o dobrej rozdzielczości, ale także wyposażoną w dodatkowe funkcje poprawiające czytelność obrazu.

Tryb nocny i doświetlające diody IR

Diody IR pozwalają doświetlić obraz z kamery, gdy na zewnątrz zapadł zmierzch, panuje szaruga i plucha, lub jazda odbywa się nocą. Takie usprawnienie ma kamera xblitz Go Se oraz xblitz Go2

Tryb nocny lub wbudowana funkcja HDR pozwala na dynamiczną zmianę wartości niedoświetlonych i prześwietlonych obszarów, dzięki czemu obraz z kamery jest zawsze czytelny. W taki tryb wyposażono nowość xblitz Z8 NIGHT.

czuły sensor Sony Starvis

Sony Starvis to kolejny sposób na uzyskanie wyrazistych i pełnych szczegółów nagrań. Kamera xblitz S10 DUO – zestaw dwóch kamer, z których tylna automatycznie staje się kamerą cofania, wyposażona została właśnie w ten sensor.

W oku kamery samochodowej – na co zwrócić uwagę

O zaletach dobrej rozdzielczości i nagrywania w nocy już wiecie. A w jakie jeszcze funkcje powinna być wyposażona kamera, byś był pewien, że jesteś zabezpieczony na wypadek kolizji? Oto kilka ważnych cech wideorejestratorów:

nagrywanie w pętli. Ma to każda kamera xblitz. To w zasadzie standard, ale warto o nim pamiętać. Kamera nagrywa automatycznie po włączeniu silnika i kończy – jeśli nie ustawisz tego inaczej – po zgaszeniu go. Jeśli karta pamięci zostaje zapełniona, najnowsze nagrania automatycznie nadpisują się na tych najstarszych.

G-sensor. To element, który pozwoli Ci automatycznie zabezpieczyć nagranie z wypadku. To czujnik wstrząsowy, którego czułość możesz regulować, by reagował na mocne hamowanie, przeciążenie, stłuczkę. Zabezpieczone nagranie ląduje w specjalnym folderze, gdzie nie ulega nadpisaniu przez kolejne nagrania.

Tryb parkingowy to funkcja, która pozwala nagrywać stłuczkę na parkingu nawet wtedy, gdy nie ma Cię w samochodzie. Pamiętaj, że musisz jednak zostawić kamerę podłączoną do zasilania. Tryb parkingowy mają na przykład kamery xblitz Z3 oraz xblitz Z4.

Podwójna kamera i kamera cofania. Wielu kierowców chwali sobie kamery samochodowe z kamerą wsteczną. Wyświetlają one obraz z tylnej kamery w ekranie kamery przedniej zaraz po wrzuceniu wstecznego biegu. Takie udogodnienie znajdziesz w kamerze xblitz S10 Duo oraz xblitz s5 duo, a także w xblitz Park View 2.

Kamera w lusterku. Są urządzenia multifunkcyjne, które potrafią znacznie ułatwić życie kierowców. I jest nim niewątpliwie podwójna kamera samochodowa, która jest jednocześnie wideorejestratorem, kamerą cofania i lusterkiem w jednym. A do tego ma aż 170 stopniowy kąt widzenia. To xblitz Park View Ultra.

WiFi i GPS. To funkcje. Które pomagają analizować prędkość na odcinkach trasy, a także oszacować ilość paliwa potrzebną do przejechania trasy. Są także dużą pomocą dla rodziców, których pociechy pożyczają auto, by nauczyć się jeździć. Śledzenie trasy w aplikacji, monitorowanie prędkości i czytelne nagrania pozwolą potem wyeliminować błędy pociechy, a także pozwolą na racjonalną kontrolę rodzicielską. Takie funkcje znajdziesz w kamerze xblitz V3 Magnetic.

Szeroki kąt widzenia. Im szerszy kąt rejestrowania kamery, tym lepiej. Szerszy kontekst pozwoli łatwiej dociec po czyjej stronie leży wina podczas wtargnięcia pieszego na jezdnię lub nieprzewidywalnego manewru innego kierowcy, lub użytkownika drogi.

 

Wideorejestratory za granicą

Choć kamery samochodowe montowane są w autach nie tylko ze względu na ewentualny dowód niewinności, jaki dostarczą nagrania, ale także jako widorejestrator jazdy po malowniczych terenach, na przykład podczas wakacji.

Pamiętaj jednak o tym, że w niektórych krajach samo posiadanie kamery w samochodzie nie jest dozwolone, a czasem nawet jest surowo karane.

Dla przykładu:

– w Austrii władze wychodzą z założenia, że nagrywanie kamerką samochodową to monitorowanie miejsc publicznych i nieupoważnieni nie mają do tego prawa. Kara za przyłapanie z kamerką w aucie grozi mandatem wysokości aż 10 tysięcy Euro. Drugie złapanie i kolejne recydywy mogą osiągnąć pułap mandatu nawet dwa i pół raza wyższy.

– Węgierskie władze wymagają, by prywatne nagrania z kamer samochodowych były kasowane po 5 dniach, a w przypadku publikacji nagrań twarze i numery rejestracyjne muszą zostać zamazane – czyli to w sumie tak, jak w Polsce.

– W Luksemburgu możesz posiadać kamerę w samochodzie, ale nie możesz nią nagrywać. Nagrywanie na drogach publicznych grozi grzywną, a publikacja – nawet pobytem w więzieniu.

 na Słowacji natomiast istnieje zakaz umieszczania czegokolwiek na szybie auta, w polu widzenia kierowcy. Pytanie: czy można zamontować kamerę w lusterku, pozostaje bez odpowiedzi.

kamera samochodowa z modułem gps

Xblitz